Πέμπτη 8 Ιανουαρίου 2015

Το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου


  Η καθημερινή ζωή στο νηπιαγωγείο διαμορφώνεται με βάση τις αρχές και τις οδηγίες ενός κανονισμού που λέγεται Αναλυτικό Πρόγραμμα (Α.Π.). Στο Α.Π. περιλαμβάνονται όλες εκείνες οι οδηγίες που περιγράφουν και οριοθετούν τους τρόπους δράσης στο νηπιαγωγείο, όπως είναι οι στόχοι του νηπιαγωγείου και οι τρόποι διαμόρφωσης των μαθησιακών διαδικασιών. 

  Στο σημερινό νηπιαγωγείο, το Α.Π. προβλέπει δραστηριότητες με παιγνιώδη χαρακτήρα που βοηθούν τα παιδιά να καλλιεργήσουν τη γλωσσική τους ικανότητα, τη μαθηματική σκέψη, τη δημιουργική τους έκφραση, καθώς και γνώσεις που σχετίζονται με το περιβάλλον αλλά και με την τεχνολογία - πληροφορική.

     Πιο αναλυτικά:

1. Παιδί και γλώσσα: στόχος είναι να καλλιεργήσουν τα παιδιά τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες και να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με την ανάγνωση και τη γραφή (προφορική επικοινωνία: διατύπωση απόψεων, κατανόηση των απόψεων των άλλων, επαφή με το γραπτό λόγο, αναγνώριση γραμμάτων, λέξεων, προτάσεων και προσπάθειες γραφής αυτών).

2. Παιδί και μαθηματικά: τα παιδιά μαθαίνουν να προβληματίζονται και να βρίσκουν λύσεις σε καταστάσεις προβληματισμού. Επίσης, έρχονται σε επαφή με τους αριθμούς, κάνουν απλές αριθμητικές πράξεις και συλλογισμούς και γνωρίζουν απλά γεωμετρικά σχήματα.

3. Παιδί και περιβάλλον: στόχος είναι τα νήπια να γνωρίσουν τον κόσμο γύρω τους, είτε πρόκειται για τον φυσικό, είτε για τον ανθρώπινο. Στην ενότητα του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος, γνωρίζουν τον ίδιο τον άνθρωπο αλλά και τα δημιουργήματά του (τεχνολογία).

4. Παιδί, δημιουργία και έκφραση: τα παιδιά συμμετέχουν και εκφράζονται μέσα από δραστηριότητες εικαστικών, δραματοποίησης/θεάτρου, μουσικής και κίνησης (φυσική αγωγή).

5. Παιδί και πληροφορική: στόχος είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τον ηλεκτρονικό υπολογιστή, να εξοικειωθούν μαζί του και να κατανοήσουν με ποιους τρόπους βοηθάει τον άνθρωπο.

  Επιπλέον, στο νηπιαγωγείο τα παιδιά μαθαίνουν να σέβονται τον άλλο, να ενεργούν με βάση τα ενδιαφέροντά τους αλλά και με βάση τα ενδιαφέροντα της ομάδας/τάξης, ωθούνται να κατακτούν τη μάθηση βιωματικά, ανεξαρτητοποιούνται και μαθαίνουν να αυτοεξυπηρετούνται, αποκτούν αυτοπεποίθηση, αναπτύσσουν και εκφράζουν ιδέες, απόψεις και ανάγκες, κοινωνικοποιούνται, αναλαμβάνουν ευθύνες και μαθαίνουν να συμβιώνουν αρμονικά, αποδεχόμενα το ένα παιδί το άλλο.

  Σε κάθε περίπτωση, η συχνή επικοινωνία και η στενή συνεργασία με εσάς, τους γονείς, μπορούν να κάνουν το έργο του νηπιαγωγείου πιο αποτελεσματικό και να βοηθήσουν στο να επιτευχθούν ταχύτερα και πιο επιτυχημένα όλοι οι παραπάνω στόχοι.



Βιβλιογραφικές αναφορές

Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών για το Νηπιαγωγείο, Προγράμματα Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Δραστηριοτήτων. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ, 2002. Ανακτήθηκε στις 13 Δεκεμβρίου 2014 από http://www.pi-schools.gr/download/programs/depps/27deppsaps_Nipiagogiou.zip

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου